יום שישי, 9 באוקטובר 2009

האינטרנט


איך שלא נסתכל על זה, זה היה העשור של הרשת הווירטואלית. העשור שהפך את המרחב הווירטואלי מנחלתם של מביני עניין ו"גיקים" של מחשבים למציאות של כולנו. העשור שהעביר אותנו מצב צבירה מoff line" " ל"on line" , שבו המציאות הווירטואלית השתלטה לא פעם וכפתה עצמה על המציאות הישנה והטובה.
רבות סופר ודובר על מהפכת האינטרנט, שלדעתי היא הגדולה ביותר מאז המהפכה התעשייתית. האינטרנט שינה סדרי עולם, ביטל את הצורך בספרות ותחבורה, יצר קהילות וקשרים בין אנשים שמעולם לא יכלו להיפגש לפני כן, חולל מהפכות במסחר ובפרסום, והביא אינפורמציה שהייתה חסומה עד כה, למרבית הציבור. אבל כמה באמת הוא תרם ושינה את עולמינו? וכמה ניתן למדוד את הרווח מול ההפסד במהפכה המקוונת?


אתר ההיכרויות האמריקאי הידוע lavalife. com

אתרי היכרויות/צ'אטים:

מה שנחשב בתחילת המאה מביך וקצת פאטתי תפס תאוצה לקראת סוף העשור. כיום קשה למצוא רווקים פנויים (וגם נשואים שאינם פנויים למרבית הצער) שאינם רשומים/היו רשומים בשלב מסוים בחייהם לאתר היכרויות כלשהו על אף הכחשות נמרצות מצד רבים מהם.האתרים הללו הפכו כבר לעניין שאי אפשר להתעלם ממנו, כתבות רבות נכתבו עליהם, כולל ניתוחים שונים על כללי "עשה ועל תעשה" באתרים. זוהי תעשיה המגלגלת כסף רב וניכן שגם מושקע בה לא מעט כסף ומחשבה כיצד להגיע ללקוחות ולשמור עליהם.
אתרי ההיכרויות החדשות מספקים הרבה יותר מהאפשרות למצוא בן זוג. הם מספקים איזה שהוא מענה לפנטזיה אנושים ללבוש צורה וזהות חדשה ולמצוא דמות המקבילה לזהות הזאת. מרגע שנכנסו אתרי ההיכרויות לרשתות החברתיות הן נעשו זמינות לכולן והשיטוט בהן דומה ל"WINDOW SHOPPING" בו הגולש מסייר ובודק את הסחורה מבלי ממש לקנות אותה, מדי פעם עוצר ומתלבט, אולי קונה (לפעמים מחזיר) וממשיך הלאה. אותה גישה קלילה ובלתי מחייבת הביאה גם ללא מעט מפחי נפש אך היא בלתי נמנעת ומסמנת במידה רבה את המשך הטשטוש בין מציאות לדמיון, הקיים גם בענייני זוגיות. שאלות כגון "האם צ'ט באינטרנט הוא בגידה?" הפכו לסוגיות ממשיות כאשר הגבולות לא ממש ברורים עדיין. אגב הצ'טים, אותם אתרי שיחות בלתי סופיים שזכו לתהילה בשנות ה90- תחילת ה2000 וגוועו להם לאט, גם בגלל שפינו את מקומם לגרסאות משוכללות יותר (רשתות חברתיות) ואולי כי הם לא סיפקו את יצר הפנטזיה במלואו. בסופו של דבר הפנטזיה נגמרה, וכולם הבינו ש"חתיכה בת 18" היא קרוב לוודאי ילד מחוצ'קן בן 12. האם גורל דומה צפוי לאתרי ההיכרויות? לא ברור.




שינויים בהרגלי הצריחה-myspace.com

רשתות חברתיות:

כמה פעמים שמעת מישהו אומר שבחיים הוא לא יצטרף לפייסבוק, שזאת רשת מושחתת, שהיא מטפחת ניכור חברתי, מציצנות וחוסר פרטיות, שהיא המקור למרבית הבעיות בעולם היום, היא יוצרת התמכרות זולה ושטחית שמבודדת אותנו מהחברה. שככל שיש לך חברים בפייסבוק אתה יותר ויותר בודד.. כמה פעמים אותו אדם שצודד בכך נכנע לבסוף ופתח דף בפייסבוק או דומיו בתירוצים שונים ומשונים "רק כדאי לראות תמונות של ידידה גרמניה שלי" או "רק כי אמרו לי שאני חייב?"
השאלות הצפויות הללו רק באות כדי להוכיח לנו שאנחנו לא בסכנת התמכרות, אנחנו כבר מכורים ואנחנו אפילו לא יודעים לזה. העולם המערבי נגוע בהתמכרות חסרת תקדים לעולם הווירטואלי. דמיינו לעצמכם מצב של הפסקת חשמל או כשל באספקת האינטרנט. התמונה המסתמנת היא קשה למדי- אנשים תוהים ברחובות, מחפשים מחשב נייד, בדל של ראיות לעולם הווירטואלי שנשאר מאחור. "אינני יודע מה יהיה הנשק במלה"ע ה3 אך אני יודע מה הוא יהיה ברביעית- מקלות ואבנים" אמר אלברט איינשטיין ואני טוען שאין צורך לחכות למלחמה הבאה, אלא רק להפסקת החשמל הבאה כדי לראות ציוויליזציה בקריסה. הפסקת החשמל של ניו יורק ב2003 היתה רק ה"בקרוב" למה שעלול להתרחש בעתיד- חזרה לקלשון ולמעדר.

מה שמעניין בכל הסיפור הוא שהרשתות החברתיות החלו את דרכם בדרך אופטימית תוך כדי שהם מחוללות מהפכות של ממש בתחום הבידור והמוזיקה. MY SPACE הפופולארית שפינתה את מקומה לפייסבוק האימתנית, הייתה לפלטפורמה נוחה למוזיקאים צעירים שהצליחו לפרוץ בעיקר בזכות דף האינטרנט שלהם. כך למשל ARCTIC MONKEYS
מבריטניה, חבורת צעירים חסרי ניסיון שהפכו ללהיט הגדול של 2005 מבלי להשקיע כמעט ביחסי ציבור ופרסום מלבד דף הmy space שלהם. דוגמא נוספת היא מהאתר הפופולארי "YOUTUBE" שחולל מהפכה של ממש בעולם הווידאו, מהפכה שדובר עליה רבות, גם כאן, המוחקת את יתרונם של מפיקים ובעלי תחנות טלוויזיה ומאפשרת לכולם כמעט ליצור ולשדר קליפים ללא הגבלה. הרשתות החברתיות כמו כל דבר אחר שהקדמה הביאה הם חרב פיפיות- יכולות לשמש בעדך או נגדך אך ללא ספק תרמו גם הם לטשטוש בין מציאות לדמיון בין אמת לשקר ובין אידיליה לפנטזיה.





בניין איביי- רשת יד שניה שהפכה למפלצת


מסחר:

האינטרנט שינה את חוקי המסחר הבסיסים ביותר ובהם הצורך במקום קבוע- בשטח שבו תימכר הסחורה. EBAY למשל, שהחל את דרכו כאתר יד שניה הפך למפלצת של ממש הכולל אתרי משנה רבים, הוביל לקורסים של "מסחר באי ביי" ומשמש כיום כגוף לחברות כלכליות רבות שמנצלות את המשאבים המעטים שהם צריכים להשקיע על מנת למכור את מרכולתם ובכללם – השטח. האינטרנט התגבר גם על אלמנט נוסף – הזמן, כאשר רכישות רבות נעשות מראש. שבירת האלמנטים הללו הביאו למצוקות במקצועות שהפכו לבלתי חיוניים יותר כגון סוכני נסיעות.
המסחר באינטרנט פותח לנו אפשרויות שלא הכרנו לפני כן. האפשרות למצוא קרקרים בדמות "אי טי", או שירבוט של פיקסו. מצד שני הוא גם חיזק את הקשר בין הסוחרים השונים. אלטנרטיבה ידידותית וסוציאליסטית לאי ביי הוא האתר הפופולרי "קרייגליסט" הפותח בפנינו בחינם וללא פרסום מעצבן שורה של שירותים החל ממכירות של כלי בית, עבודות, למחפשי אהבה מזדמנת או קשר שניתק.



זהו עד כה. לא הספקתי לדבר על נושאים רבים הקשורים לאינטרנט, אך הדף קצר והמלאכה מרובה, שיהיה סוף שבוע מקוון ונעים
!


נספחים:

רשת ההיכרויות האמריקאית הפופולארית והידידותית למדי LAVALIFE
http://www.lavalife.com/


אתר המייספייס של הארקטיק מנקיס
http://www.myspace.com/arcticmonkeys


אתר CRAIGSLIST
http://craigslist.com/

יש עוד מלאנטלפים אתרים, ואף מילה על אתרי פורנו, אבל עזבו אתכם באימאשלכם...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה