יום שישי, 30 באוקטובר 2009

ארכיטקטורה

עלי להתוודות כי הארכיטקטורה היא התחום אותו אני הכי מעריץ מבין התחומים שאין לי מושג רב עליהם. הארכיטקטים הם מעצבי עולמינו , אלו שתוחמים את חיינו בבניינים גשרים ומדרכות, ובמידה רבה הם לא רק אלו שמבטאים שינויים ומגמות בתרבות האנושים אלא גם יוצרים את השינויים הללו. מהארכיטקטורה הגותית בימי הביניים שנתנה ביטוי לפחד והאימה שהטילה הכנסייה הקטולית, ועד לסגנונות במאה ה20 כגון דה-קונסטרקטיביזם – אותם מבנים השוברים את הקו הקיים ולמעשה מבטאים מיאוס מסוים בשנות ה70 וה80 מהצורות הישנות,הארכיטקטורה ידעה לא לתפוס את הרגע ולשמר אותו, לעיתים אף הוכתבה ע"י גורמי ממשל פוליטיים שרצו להשליט את סגנונם בכל המקומות אליהם הגיעו. למרות כל זאת החולשה העיקרית של הארכיטקטורה לשמש כנייר לקמוס לתרבות בעשורים השונים היא הזמן הרב הלוקח מתכנון לביצוע, כולל הבירוקרטיה והבנייה המרובה, ומעורבותם של קבלנים ופקידי ממשל ביצירה שלעיתים נדירות היא נחלתו של מעצב אחד ההוגה ממוחו הקודח את התפאורה של חיינו. וכך אנו רואים רעיונות שהבשילו בשנות ה50 הברוטליזם למשל- ביטוי לחזרה לפשטות לאחר מלה"ע ה2 שפרח דווקא בשנות ה70 , או ה"ארט דקו" של שנות ה20 וה30 שלמעשה המשיך את התקופה הרומנטית, שכבר הייתה לקראת סיום כאשר נבנו אותם מבנים. במידה רבה הארכיטקטורה היא האומנות של האתמול, ורק מעטים שיכלו לחזות את העתיד הצליחו להכתיב סגנונות חדשים ומקוריים.




האנדרטה של מיכאל ערד (ישראלי לשעבר) לחללי 9-11 - כרוניקה של העלמות




כשמתייחסים לאדריכלות של שנות ה2000 אי אפשר שלא להתייחס גם למבנים שאינם עוד- הרי הם מבני מרכז הסחר העולמי בניו יורק שהלכו לעולמם ב9-11-2001. המבנים שהוקמו בשנות ה70 והיו למגדלים הגבוהים בעולם סימנו את ניו יורק כמעצמה עולמית גם בארכיטקטורה.אך מותם לא בישר את מותם של גורדי השחקים. לרגע היה נדמה כי כל יהיה, ואילו התכניות הגרנדיוזית להקמת מגדלים גבוהים אף יותר בעיצובו של דניאל ליפסקינד, הקמת הבניין הגבוה בעולם "בורג' דובאי" וגורדי שחקים נוספים הוכיחו כי בשנות ה2000 הגובה עדיין קובע. אולי האנדרטה המפורסמת המתוכננת על מרגלות בניינו של ליפסקינד היא זכר יחיד לתחושת הפקפוק בבניה לגובה, הבושה והאשמה שלאחר אסון התאומים.



בנייה ירוקה- העתיד של הארכיטקטורה


בשנות ה2000 נכנס מושג חדש לתחום הבניה- "בניה ירוקה". וכך בהתאמה לדור הy הדורש שינוי אקולוגי-חברתי הבניה של העשור הבא תהיה ידידותית לסביבה הרבה יותר ובשאיפה גם משתלבת יותר בסביבה במקום שתכתיב ותכפה סביבה חדשה כפי שעשתה עד כה.
אילו עוד חידושים צפויים לנו בעשור הבא? תוכנות כמו SKATCHUP של גוגל המאפשרות לכל הדיוט לעצב בעצמו בתים יכולות לחולל מהפכה של ממש. הצפיפות הגוברת לצד הצורך לסביבה נקייה ולעיצוב מוצלח יותר עלולים להביא למשבר בתחום . תחום העיצוב שנדחק הצידה ומשבר הדיור בארה"ב , כל אלו ועוד הם מצוקות שעולם הארכיטקטורה נאלץ להתמודד איתו. אך יש סבירות גבוהה להנחה שמה שהיה הוא מה שיהיה. אחרי הכול הבניינים של מחר כבר נמצאים במגירות ובכונני המחשב שנים רבות.

קישורים:

אתר הבית של פרנק גארי

http://www.gehrypartners.com/

סקצ'אפ- תכנת העיצוב של גוגל

http://sketchup.google.com/

גוגל earth

http://earth.google.com/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה