יום רביעי, 14 באוקטובר 2009

מכוניות

אומנם אינני בקיא במיוחד בתחום הרכב, אבל לא צריך הרבה לראות את התמורות שחלו בעולם הרכבים במהלך העשור הנוכחי וכיצד הן מבטאות את השינויים החברתים, התרבותים והכלכלים שחלו בעולם בעשור המוזר הזה.

מכונית העתיד- לא קרה

בקולנוע הבטיחו לנו כי בשנות ה2000 יעופפו מעל ראשנו מכוניות שונות. בכלל זה משעשע לראות את החזון הקולנועי של תעשיית הרכב ולהשוותו למציאות. אז מכוניות לא עפות מעלינו, לא צוללות ולא חוזרות בזמן. עדיין לא. האמת שבקשר למכוניות צוללות, מסתבר שהיו כאלו כבר בשנות ה60


מכונית אמפיבית משנות ה60
נסיון נוסף שלא ממש צלח היה לפני מספר שנים עם מכונית הנקראת SQUBA. מסתבר שלא לכל טכנולוגיה יש ביקוש. בכלל העשור הזה עומד בסתירות בין ההתקדמות הטכנולוגית לדרישות הציבור. בעוד שבשנות ה90 גאדג'טים וחידושים מילאו את רכבו של כל זאטוט זב חותם, כשה"קברלויט" הפכו לשם נרדף לסמל סטטוס, כיום נדמה כי הדרישה היא דווקא לחזור למקורות ולבסיסו של רכב מוצלח- נוחות ויעילות. מאידך אנחנו רואים התקדמות בנושא אחר שמאפיין את דור הוואי התובעני שאינו מוותר על ההגשמה העצמית שלו אך במקביל מטפח אג'נדה חברתית וסביבתית מובהקת. הרכבים הירוקים תפסו תאוצה. אומנם לא באותו קצב שציפינו, ועדיין קשה עוד לחזות מתי יעלמו תחנות הדלק האיימתניות אך בכל זאת יש התקדמות איטית אך מבטיחה בנושא.





ניסאן מיקרה CC. גם לי יש כזאת (אבל לא ורודה ובלי גג נפתח)




בתחילת העשור נדמה שכל אחד חושב שהוא גנרל. ג'יפים וטנדרי ענק מילאו את הרחובות, רכבי שטח שבעבר היו בשירות צבאי בלבד כמו "הביבי האמר"- מפלצת אימתנית שעברה טרנספורמציה ובמקום לשמש כוח רגלי המנסה לכבוש איזה ג'אבל החלה לשמש עקרות בית בדרכן לסופר. בחירתו של ארנולד שוורצנגר למושל קליפרניה מסמלת אולי את חציית הקווים בין מה ש"המורם מעם" משתמש בו לבין מה ששאר העם משתמש בו. שוורצנגר, גיבור פעולה וחובב האמרים מושבע, הוא כוכב הפעולה הגדול ביותר שנעשה לאישיות פוליטית (קשה להגדיר את רונלד רייגן ככוכב קולנוע). בחירתו לטעמי אינה מסמלת את הרצון בכוכב, בגיבור פעולה, אלא את ההפך- את הרצון להיות כוכב פעולה, את זה שהכוכבים שלנו הם אנו.וכך במחיר של כמה עשרות אלפי דולרים הפכנו לכוכבי פעולה, גם אם לא נלחמנו בכוחות הרשע.


ביבי האמר- גיבור פעולה הולך לסופר

בחירתו של ברק אובמה לנשיאות מסמלת לעומת זאת את הדור החדש של כוכבי הפעולה. נטולי שרירים, מתוחכמים וקטנים. בדיוק כמונו. אין לנו צורך עוד בגיבורי פעולה מנופחים וטיפשים. וכך, המכוניות שהתנפחו והתנפחו עד ללא היכר, התכווצו פתאום. רכבי מיני הם הדבר הבא בשוק הרכב. הם יעילים,חסכונים ומגניבים. הצלחתם גדולה כל כך עד כי גם רכבים משפחתים כביכול יכולים ליפול לסקטור ה"מיני". השיא הוא בהופעתם של מכוניות מיני בעלות גג נפתח!! אכן העתיד כבר כאן, והוא לא מה שהיה פעם.
משבר המכוניות של ג'נרל מוטורס וחברות אמריקאיות אחרות בסוף שנות ה2000 והמשבר הכלכלי העולמי באותה תקופה מביא אותנו לעידן חדש בו מעט הוא הרבה, השימוש ברכב נעשה בצורה זהירה ויעילה יותר ומחשבות הגיוניות על עתיד כוכבינו מה גם על חניה, פקקים ומחירי דלק מעסיקים אותנו יותר מאשר ניפוח האגו שלנו, ובכך אנו מתקרבים יותר לחזונם של פורד, ובמידה אירונית ואכזרית גם לזה של הצוררים הנאצים שרצו "מכונית לעם".




לינקים:

המכונית האמפיבית של SQUBA

http://www.youtube.com/watch?v=6E4q7p6R3Og&feature=player_embedded#


מכוניות העתיד
http://www.futurecars.com/

האתר של פיאט 500- מכונית מיני שעשתה קאמבק מפואר בשנות ה2000
http://www.fiat500.com/




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה